Hudební činnosti v logopedické prevenci v mateřské škole

Pedagogové naší školy absolvovali seminář v rámci vědeckého projektu Grantové agentury Univerzity Karlovy pod názvem Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, a podíleli se na zpracování metodiky umožňující samostatné vytváření a realizaci hudebních činností pro rozvoj pasivní i aktivní slovní zásoby, pro zpřesňování fonematického sluchu a pro utváření některých předčtenářských dovedností. V naší škole byla prověřována teoretická východiska vzájemného ovlivňování řečového a hudebního vývoje u dětí s atypickým vývojem řeči. Podle zpracované a ověřené metodiky bude naše škola i nadále pokračovat v praktické činnosti.

Grafomotorika

V rámci předškolní přípravy mají děti ze třídy Soviček 1x týdně dopoledne lekci grafomotoriky formou kroužku. V lekcích klademe důraz na správný úchop tužky a posed. V lekcích využíváme i experimentální metodiku „hudební grafomotoriky“, kdy zapojujeme činnosti související s hrubou motorikou (celé tělo), jemnou motorikou (cvičení s pažemi, dlaněmi i prsty) i hudební činnosti jako tempo, akcenty, pauzy, které mají podpořit plynulost i rytmicitu prováděných grafomotorických cvičení. Pracovní listy dětí každý týden visí na nástěnce v šatně a mohou být pro rodiče inspirací k domácí přípravě na školu.

V rámci povinné předškolní přípravy dále pracujeme ve třídách Veverek a Soviček s pracovními sešity KuliFerda (nakladatelství RAABE, s.r.o.), které jsou určeny dětem v předškolním věku pro celoroční práci, a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti školní připravenosti. Důraz je kladen především na následující oblasti: grafomotorika, jemná motorika, všeobecné znalosti, předmatematické dovednosti, rozvoj zrakového a sluchového vnímání, logické myšlení, sociální a emoční zralost.

Naše škola je dále zapojena do integračního a vzdělávacího programu Medvídek NIVEA pomáhá dětem v přípravě na školu.

Práce s multimediální technikou

Mateřská škola je vybavena interaktivní tabulí, která poskytuje dětem nový rozměr v edukačních procesech. Děti se prací na interaktivní tabuli hravou a poutavou formou zdokonalují v základních dovednostech, např. grafomotorika, prostorové vnímání, logické myšlení apod. Při výuce jsou využívány programy, které souvisí s jednotlivými integrovanými bloky a navazují na probírané tematické celky. Prací na interaktivní tabuli se také děti seznamují nenásilnou a hravou formou s multimediální technikou.

Logopedie

Individuální a skupinová logopedie probíhá v mateřské škole plně dle individuálních potřeb jednotlivých dětí. Kromě rozvíjení komunikačních dovedností se v rámci logopedie v MŠs věnujeme rozvoji oblastí souvisejících.

Muzikoterapie ve snoezelen relaxační místnosti

Muzikoterapie – léčba hudbou –  je v poslední době stále častěji využívána jako terapeutický prostředek u dětí i dospělých. V naší MŠs probíhá jedenkrát měsíčně buď v malých skupinkách, nebo i častěji  jednotlivě, dle potřeb dětí. Program terapie většinou koresponduje s měsíčním vzdělávacím programem a ročním obdobím. Děti nejen relaxují při pečlivě zvoleném hudebním doprovodu, učí se správně používat tradiční i netradiční hudební nástroje, zvlášť se snažím podpořit rytmické cítění dětí, prohlubovat a prodlužovat koncentraci. Snažím se u dětí posilovat sociální vazby – např. při párových masážích zad s poslechem příběhu, nebo při společné manipulaci s většími hudebními nástroji, jako je dešťová hůl, či mořský buben. Díky pobytu v multismyslové relaxační místnosti Snoezelen se děti nejen zrelaxují, ale u hypoaktivních dětí podpoříme různými zrakovými, sluchovými, čichovými i chuťovými vjemy aktivitu všeobecně.

Skupinová canisterapie

Úzký kontakt se psem-terapeutem, je pozitivním přínosem pro dítě v mnoha rovinách.  Při aktivitách, jako je: hlazení a česání srsti, polohování na psovi, podlézání pod jeho tělem, házením aportu, procházení překážkové dráhy s pejskem na vodítku, připínáním vodítka, zadáváním povelů a odměňováním pejska, … můžeme procvičovat jemnou i hrubou motoriku, rozvíjet řeč, překonávat ostych z přítomnosti pejska, zkvalitňovat koncentraci a trpělivost a v neposlední řadě má kontakt se psem vliv na zvyšování sebevědomí dětí.

V tomto školním roce za námi bude 1x měsíčně v pátek docházet fenka černého labradora „Lejdynka“, která má složené canisterapeutické zkoušky.